Forskerprofil



Embodied learning med fokus på sense-making i interaksjon mellom digital og fysisk materialitet.

Barns læringsmiljø endres raskt fra fysisk til virtuelt og fra fysiske materialer til berøringsskjermer. I de siste årene har det vært en økende vitenskapelig støtte for at kognisjon må sees i sammenheng med kroppens samhandling med det fysiske miljøet i læringsprosesser. I prosjektet undersøker jeg kroppens betydning for læring gjennom å sette fokus på sense-making i interaksjon mellom fysisk og digital materialitet. De norske politiske grunnlagsdokumentene presenterer gjennomgående et instrumentelt syn på medier og teknologi der redskapsfunksjonen og ferdighetsperspektivet blir dominerende. I doktorgradsprosjektet legges til grunn et syn på læring og kognisjon som embodied – altså forankret i kroppen, der erfaring, sansing, persepsjon og berøring er en del av kognisjonen. Læringsforståelsen tar utgangspunkt i det integrerte mennesket og læringspotensialet som ligger i samspillet mellom det digitale og det analoge, og forsøker ikke å fremme en dualistisk tilnærming mellom fysisk og digital materialitet. Prosjektet setter fokus på transformasjonen som oppstår i mennesket i læringsprosessen og i uttrykk i kombinasjonen med ulike materialiteter. Som medlem av forskningsgruppen: Embodied Making and Learning (EMAL) ved Høgskolen i Sørøst-Norge, er jeg en del av et team som forsker på skapende praksis i materialer, som meningsbærende og meningsskapende handling.

Jeg har 2 årig kunstfaglig bakgrunn, faglærerutdanning og master i design, kunst og håndverk fra tidligere Høgskolen i Telemark (nå Høgskolen i Sør-øst Norge). Samt flere års undervisningserfaring i kunst- og håndverksfag i grunnskolen og i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen ved HSN. 

Prosjektet består av flere delundersøkelse. Den første undersøkelsen er en Arts-based Research studie av egen interaksjon med en bildebok app etterfulgt av en skapende prosess av digitale collager. Den andre delen av studien er en Case-studie av barns interaksjon og skaping med fysiske og digitale materialer. 

I oppstarten av doktorgradsprosjektet har jeg gjennomført en pilotstudie som ble formidlet og diskutert på to internasjonale konferanser i juni 2017. Den første var: Material, Spatial and Sensory Encounters with the Picturebook Object, ved Koç University i Istanbul. Der presenterte jeg paperet: A practice-led self-study of embodied making of digital collages related to sense-making through interaction with a Picture Book App. Den andre konferansen var: Learn x Design 2017. The allure of the digital and beyond. The Fourth International Conference for Design Education Researchers Organised and hosted by Ravensbourne, London. Her presenterte jeg full paperet: Sense-Making Through Interaction with a Picture Book App. Jeg opplever at det har vært nyttig å formidle og få tilbakemeldinger på prosjektet fra det internasjonale forskningsmiljøet på et tidlig tidspunkt i stipendiatperioden. 

Det er et privilegium å få være stipendiat ved Høgskolen i Sørøst-Norge og samtidig være en del av NAFOLs nettverk. Jeg opplever at jeg er en del av et inkluderende og sterkt nasjonalt fagmiljø med mange dyktige medspillere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar