Embodied
learning med fokus på sense-making i interaksjon mellom digital og fysisk
materialitet.
Barns læringsmiljø endres raskt fra fysisk
til virtuelt og fra fysiske materialer til berøringsskjermer. I de siste årene
har det vært en økende vitenskapelig støtte for at kognisjon må sees i
sammenheng med kroppens samhandling med det fysiske miljøet i læringsprosesser.
I prosjektet undersøker jeg kroppens betydning for læring gjennom å sette fokus
på sense-making i interaksjon mellom fysisk og digital materialitet. De norske politiske grunnlagsdokumentene presenterer
gjennomgående et instrumentelt syn på medier og teknologi der redskapsfunksjonen
og ferdighetsperspektivet blir dominerende. I doktorgradsprosjektet legges til
grunn et syn på læring og kognisjon som embodied – altså forankret i kroppen,
der erfaring, sansing, persepsjon og berøring er en del av kognisjonen. Læringsforståelsen
tar utgangspunkt i det integrerte mennesket og læringspotensialet som ligger i
samspillet mellom det digitale og det analoge, og forsøker ikke å fremme en dualistisk
tilnærming mellom fysisk og digital materialitet. Prosjektet setter fokus på transformasjonen
som oppstår i mennesket i læringsprosessen og i uttrykk i kombinasjonen med
ulike materialiteter. Som medlem av forskningsgruppen: Embodied Making and
Learning (EMAL) ved Høgskolen i Sørøst-Norge, er jeg en del av et team som
forsker på skapende praksis i materialer, som meningsbærende og meningsskapende
handling.
Jeg har 2 årig kunstfaglig bakgrunn, faglærerutdanning
og master i design, kunst og håndverk fra tidligere Høgskolen i Telemark (nå
Høgskolen i Sør-øst Norge). Samt flere års undervisningserfaring i kunst- og
håndverksfag i grunnskolen og i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen ved
HSN.
Prosjektet består av flere
delundersøkelse. Den første undersøkelsen er en Arts-based Research studie av
egen interaksjon med en bildebok app etterfulgt av en skapende prosess av
digitale collager. Den andre delen av studien er en Case-studie av barns
interaksjon og skaping med fysiske og digitale materialer.
I oppstarten av doktorgradsprosjektet har
jeg gjennomført en pilotstudie som ble formidlet og diskutert på to
internasjonale konferanser i juni 2017. Den første var: Material,
Spatial and Sensory Encounters with the Picturebook Object, ved Koç
University i Istanbul. Der presenterte jeg paperet: A practice-led self-study of
embodied making of digital collages related to sense-making through interaction
with a Picture Book App. Den
andre konferansen var: Learn x Design 2017. The allure of the digital and
beyond. The Fourth International Conference for Design Education Researchers
Organised and hosted by Ravensbourne, London. Her presenterte jeg full paperet:
Sense-Making Through Interaction with a Picture
Book App. Jeg opplever at det har vært nyttig å
formidle og få tilbakemeldinger på prosjektet fra det internasjonale
forskningsmiljøet på et tidlig tidspunkt i stipendiatperioden.
Det er et privilegium å få være
stipendiat ved Høgskolen i Sørøst-Norge og samtidig være en del av NAFOLs
nettverk. Jeg opplever at jeg er en del av et inkluderende og sterkt nasjonalt fagmiljø
med mange dyktige medspillere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar